I 1994 ble det grunnlagt en helt spesiell klubb bestående av 10 fotballegender som alle representerte genial fotball. 20 år senere eksisterer den enda, men nå med en ny generasjon av geniale fotballspillere. Navnet er Nike F.C., og klubben har fått en lekker kleskolleksjon. Velkommen til Nike F.C.

Nike F.C. er ikke et lag. Det er en klubb. En klubb uten en hjemmebane, som ikke er eiet av en fotball-millionær og som ikke har en fluffy maskot. En klubb som er grunnlagt av legender som Ronaldo, Figo og Cannavaro har blitt utvidet med nåtidens stjerner – Neymar, Osvald, Boateng, Wilshere og mange flere.

De mange klubbmedlemmene lever og ånder for fotball både på og utenfor banen. De representerer genial fotball, og at man ikke når til topps uten å ta noen sjanser en gang i mellom – nøyaktig som de opprinnelige grunnleggerne som ble ledet av Ronaldo og som endret måten fotball ble spillet på og den måten fotballsko ble laget på.

Nike F.C. står for det geniale, det uventede og det fremadrettede spillet som har underholdt tilskuerne i 20 år – og mange tilskuere innser først nå at de har vært vitne til Nike F.C. - spillere i aksjon gjennom årene.

Nå er det klart for en ny pulje med spillere, og nøyaktig som den opprinnelige listen av medlemmer av Nike F.C., er de ledet av en brasilianer – Neymar Jr., som med sitt elektriske spill på banen og status som stilikon utenfor banen leder en ny generasjon i kampen om å forsvare den briljante fotballen.

I klubben finner vi spillere som tør å uttrykke seg selv både på og utenfor banen. Både Osvaldo, Kevin-Prince Boateng og Jack Wilshere er alle ikoner på hver sin måte – men med en fellesnevner; de tror på at man skal ta noen sjanser for å vinne. De er eksepsjonelle spilere som vil frem på banen. De vil skape et flott spill, holde øye med spillet, og gjøre en forskjell. Men de synes det er viktig å uttrykke stilen utenfor banen også.

Og det kommer de til å kunne gjøre også, for i likhet med enhver annen klubb, så har Nike F.C også fått sin helt egen kleskolleksjon, som er inspirert av design fra både 1994 og 2014. fargene går i sort, hvit og gull, og stilen er enkel og elegant. I kolleksjonen finner vi blant annet flere t-skjorter, track-top, lekre sweatshirts, en stilig jakke samt to Nike F.C.-utgaver av Tiempo 94 skoene.

Det er plagg som blant annet Neymar, Jack Wilshere, Pablo Osvaldo, Kevin-Prince Boateng – og kanskje deg – vil bruke for å vise frem logoen til klubben. Sort og hvitt er valgt for å gi et tidløst design, og gull signaliserer det felles målet som medlemmene av klubben har; å nå til topps.

Nå kan det godt hende at Nike F.C. ikke er et lag, men ikke desto mindre så har klubben en logo og et motto – og på portugisisk lyder det; «Sem Risco Náo há Vitória» og betyr «Uten risiko finnes det ikke seier».

Dette mottoet finner man sammen med logoen på blant annet N98 track-toppen, en modell som først ble brukt av Ronaldo før han gikk inn på banen for Brasil. Nå har den blitt et ikon, og derfor var det mer eller mindre uunngåelig å ha med i Nike F.C.-kolleksjonen.

Nike F.C. t-skjorten er laget i sort og hvit med en gullfarget Nike F.C.-blokk på brystet. T-skjorten linker kolleksjonen sammen med en t-skjorte som de brasilianske legendene brukte etter den episke seieren i 1994, og i tillegg til å være stilig på grunn av gullet, så har den en historisk bakgrunn – og det må jo telle for noe.

For å komme til topps på den største fotball-scenen er man nødt til å ta noen sjanser, og det er en av tingene som medlemmene av Nike F.C. vet. De tør å satse for å oppnå storhet – og bare på den måten man rent faktisk kan komme dit. Nike F.C. er ikke inspirert av å spille kjedelig. Nike F.C. er grunnlagt basert på tanken om genial, inspirert og instinktiv fantastisk fotball – og med slike spillere så kan det jo ikke gå galt.

Hva synes du om Nike F.C., og er det en klubb du kunne tenke deg å være en del av en dag? Del tankene dine med oss i kommentarfeltet under og på Facebook og Twitter.