Historien om Nike Footballs begynnelse er blitt fortalt utallige ganger. Om den sommerdagen i Pasadena, California, hvor hele 10 av de 22 spillende finaliste brukte Nike Tiempo Premier. Sannheten er at fortellingen om Nike Football starter samme sted som den gjør for hele Nike og nå har de valgt å dele fortellingen i samarbeid med Sneaker Freaker magazine.

Enhver begynnelse har en start og Nike begynner deres fortelling om deres fotballsko med Tiempo Premier, selv om det egentlig startet helt tilbake i 1971 med deres første konstruksjon av en fotballsko med navn The Nike. Fotballskoen gikk aldri ned i historien som noen revolusjon, men hva Phil Knight gjorde den dagen han presenterte The Nike for verden var å innlede en reise. En reise drevet av innovasjon og en ambisjon om å være det beste i alt, uansett.

I et samarbeid med Sneaker Freaker magazine har Nike nå valgt å fortelle deres historie. En historie som ikke bare omfavner fotballens rolle, men hele den innovative veien, som siden 1971 har gjort sportens verden til sin lekeplass. Kjernen for fortellingen tar utspring i 200 av de løpeskoene, sneakersene og fotballskoene som i hver deres tidsperiode revolusjonerte markedet og som på kryss og tvers av hverandre har inspirert Nike til å eksperimentere, teste og utvikle imponerende innovasjoner.

Bokens tittel er Genealogy of Innovation og dens innhold er en kombinasjon av intervjuer med noen av de mest innflytelsesrike personene i Nike familien og ikoniske bilder av både produkter og Nike atletenes mests uforglemmelige øyeblikk. Dermed omfavner Nike milepælene som har formet deres eksistens helt fra første fotballsko The Nike, som faktisk ble betraktet som en multifunksjonell sko til flere sportsgrener, til deres Tiempo Premier 1994 og til nåtidens Magista Obra og Mercurial Superfly.

Utover intervjuer med blant andre Martin Lotti, Nike Football Creative Director, Denis Dekovic, Nike Football design Director og Ronaldo, så er det bilder av de forskjellige skoene og fotballskoene med en beskrivende tekst. Her er det spesielt interessant å bli kjent med de tankene som har ligget til grunn for det endelige resultatet. Visste du for eksempel at den første Tiempo ikke var fra 1994, men rent faktisk så dagens lys i 1984? Tiempo Premier var faktisk den fjerde modellen fra Tiempo-kolleksjonen.

Visste du at Nike Mercurial SL var resultatet av en intern innovasjons utfordring? I 2008 utfordret Nike CEO Mark Parker nemlig hver eneste Nike kategori til å skape noe helt banebrytende og innovativt grenseløst. Resultatet i Nike Football ble en 190 grams fotballsko laget fullstendig i karbonfiber. Mens denne modellen kom i et eksklusivt begrenset antall, så banet dette veien for fremtidens Mercurial sko.

Når Nike har utviklet nye produkter har det først og fremst ligget mange års forskning bak og ofte har de hentet inspirasjon fra et hav av kilder. Alt fra geparder til atleter og ikke minst på tvers av sportsgrener. I starten utviklet Nike deres sko som multifunksjonelle og de dannet samtidig en mentalitet som aldri utelukket inspirasjonskilder. For eksempel dannet Nikes Air teknologi fra deres Air Max løpesko grunnlaget for å lage Air GX som senere utviklet seg til Air Zoom 90 og som til slutt ble til den høyt elskede Total 90 Laser.

Bokens struktur er bygget opp gjennom en inndeling av syv perioder. Disse periodene inneholder hver for seg sentrale begivenheter og lanseringer som representerer den utviklingen Nike har vært i gjennom. Den starter i 1971 (Genesis) med The Nike. En periode som avsluttes i 1994 med presentasjonen av Tiempo Premier. Herfra begynner det å ta fart da Nike for alvor understreket sin eksistens på markedet (Reformation), først med Air GX i 1997 og spesielt i 1998 da Mercurial gjorde sin inntreden på føttene til El Fenómenon.

Fra 1999 begynner det å ta form for Nikes fotballsko og det er blant annet her at den første Air Zoom Total og Mercurial Vapor ser dagens lys (Golden Years). De følgende årene bragte blant annet Tiempo-kolleksjonen tilbake etter noen års anonymitet (Enlightenment). Det var spesielt en viss herre fra Brasil med lange krøller som løftet Nikes ikoniske fotballsko til nye høyder. Ikke minst på grunn av en video som gikk jorden rundt, da Ronaldinho mottok sine nye Tiempo Legend R10 for å deretter sparke ballen i tverrliggeren gjentatte ganger.

Fra 2007 begynte Nike for alvor å ta med innovasjon inn i spillet (Renaissance). Det var i denne perioden at Mercurial SL ble skapt og knapt et år etter kom den første Mercurial Vapor Superfly sammen med CTR360 Maestri. Den følgende perioden fra 2011 til 2013 ga oss et hav av nye oppdateringer med eksperimentet Nike GS, som kom i svært begrenset antall (Transformation). Den mest grunnleggende utviklingen kom med presentasjonen av Hypervenom, som erstattet den meget populære Total 90 Laser. Den nye Hypervenom var et perfekt eksempel på Nikes konstante søken etter å fornye seg og nå nye høyder. Et eksempel som også dannet grunnlaget for den nåværende perioden.

For Nike befinner seg i sannheten i en revolusjonær æra (Revolution), hvor Magista og Superfly ikke bare er innovative fotballsko, men samtidig også er bilde på hvor langt Nike er kommet på 40 år. De to fotballskoene er en perfekt representasjon på hva en innovativ mentalitet kan føre til og ikke minst hvordan tilsynelatende irrelevante områder kan danne kilder til inspirasjon. Hos Nike er innovasjon en naturlig del av deres DNA og Genealogy of Innovation er en flott fortelling av nettopp dette.

Genealogy of Innovation er utrolig spennende lesing, ikke minst fordi boken forteller en historie som ikke er blitt fortalt mange ganger. Boken kommer i svært begrenset antall og vil ikke være mulig å kjøpe. Derfor forteller vi litt av historien her. Hva synes du om konseptet til boken og hva er ditt absolutte favoritt produkt fra Nike – og hvorfor? Del tankene dine med oss i kommentarfeltet under og på Facebook og Twitter.