Adidas F50 Adizero Oransje fotballsko - vill fart i en vill farge

Det virker som Adidas har kjørt både julaften og nyttårsaften sammen i år, og har satt i gang et sant festfyrverkeri av gaver til oss fotballsko-nerder. Nå kan vi avsløre den nye generasjonen av Adidas F50 Adizero i oransje også, og den tar vi en nærmere kikk på her.

Det er fart i lanseringene fra Adidas i dag, og det gavmilde humøret fortsetter. Vi har så vidt rukket å la intrykket av den nye blå F50 Adizero synke inn før Adidas slenger ut enda en lekkerbisken på gaten. Den femte generasjonen av Adidas F50 Adizero fås nå i en elegant og stilig oransje fargevariant.

Den oransje fargevarianten er minst like frisk og fargerik som den blå lanseringsfargen, og allerede til helgen kommer vi formentlig til å kunne se fotballskoene på føttene til noen av de største stjernene som har trent i fotballskoene de siste dagene. Det komme rabsolutt til å bli en fornøyelse å følge med på, for fotballskoen roper skriker av fart, fart og enda mer fart. En vandrende fartsstripe er nok ikke en helt gal fortolkning av denne nye Adidas F50 Adizero i oransje.

Hvis du kunne tenke deg den nye Adidas F50 Adizero så kan du se mye mer av den her – pris 1639,- kr.

Selv om Adidas F50 Adizero-kolleksjonen ikke har rundet 10-års jubileet sitt enda, har den raskt blitt et ikon når det gjelder lettvektssko. Blant andre Lionel Messi har bevist hvor mye man kan få til med fotballskoen på føttene i flere år, og mens Messi har flottet seg på banen har ingeniørene hos Adidas flottet seg på laboratoriet. Hvert unødvendige gram har blitt fjernet fra fotballskoen slik at den er fullstendig optimert for fart.

Vekten på fotballskoen sier alt om hva som er ambisjonen til Adidas F50 Adizero. Fotballsoen vil være først i alle mulige situasjoner, og derfor har Adidas levert en av de letteste fotballskoene noensinne. Den sier bare 150 gram på vekta, noe det er vanskelig å si noe på. Dette er en fotballsko som ikke tynger ned på noen.

Hvis du kunne tenke deg den nye Adidas F50 Adizero så kan du se mye mer av den her – pris 1639,- kr.

På den tradisjonelle mikrofiberutgaven har Adidas gått bort fra Sprintskin II med det ultratynne AdiLiteTwin, som vi er vant til fra den fjerde generasjonen av Adidas F50 Adizero. Man har valgt å bruke et sterkt og tyntslipt versjon av det teknologisk avanserte Hybridtouch materialet i stedet, som vi blant annet kjenner igjen fra Adidas Predator LZ II Hybridtouch-materialet gir en enormt smidig overdel, og det er det sterkt nok i seg selv slik at Adidas ikke trenger å bruke Sprintweb, som var en sentral del av den fjerde generasjonen i tillegg.

Hybridtouch overdelen er laget slik at den minner om skinn og på den måten kombinerer det alle de gode tingene fra både mikrofiber og skinn. Det er et utrolig smidig og tynt materiale, som smyger seg rundt foten, men tar til seg mindre vann enn vanlig skinn. I tillegg så holder det seg lenger, og blir ikke overstrukket på samme måte som skinn blir. Hybridtouch har blitt valgt etter feedback fra Adidas sine profesjonelle som gjerne ville ha en mykere overdel enn den forrige generasjonen, så derfor har Adidas droppet den tynne, men stivere, AdiLITE Twin for å introdusere et tyntslipt og derfor veldig myk og smidig variant av hybridtouch.

På denne Hybridtouch-overdelen finner man det nyutviklede Adidas Dribbletex også, som er en 3D-struktur ved forfoten som skal gi et bedre grep under både våte og tørre værforhold, og dermed øke ballkontrollen. Tanken er at den spesielt utviklede 3D-strukturen suger seg bedre fast i ballen, slik at man ikke mister kontrollen på den midt i en avgjørende dribling. Det er de smp marginalene som kan avgjøre en fotballkamp, og det er nettopp de små marginene Adidas har prøvd å ta høyde for med den nyutviklede dribbletexen.

Hvis du kunne tenke deg den nye Adidas F50 Adizero så kan du se mye mer av den her – pris 1639,- kr.

Overdelen blir supplert av det ultratynne nye Speedfoil-materialet fra hælen og frem til midtfoten. Speedfoil-materialet blir presentert i forbindelse med 5.generasjonen og det er et innovativt og lett materiale, som bidrar til å gi fotballskoen stabilitet uten at det går på bekostning av vekten. Det er et supertynt mesh-materialet som er dekket av en ekstremt tynn folie.

Helt grunnleggende så er Speedfoil-materialet med på å senke vekten på den nye Adidas F50 Adizero, men Adidas har hatt stabilitet i tankene også. Derfor er hælen fóret med en innersidebekledning som gir stabilitet og støtte. På den måten har Adidas skapt en optimal blanding av letthet og support rundt hælen og på den bakerste delen av foten.

Hvis du kunne tenke deg den nye Adidas F50 Adizero så kan du se mye mer av den her – pris 1639,- kr.

Men det er ikke alt som er nytt på den femte generasjonen av Adizero. Sprintframe 2.0 har blitt gjenvalgt og den er nøyaktig like bra som den pleie rå være. Det virker som at Adidas har funnet den riktige kombinasjonen av lav vekt, fleksibilitet og stabilitet. Noen steder på yttersålen er den bare 1mm tykk, men sålen er sterk og responderende og beveger seg etter foten.

Men til gjengjeld så har Adidas vært nytenkende i forhold til knottesystemet. De har hatt fokus på akselerasjon, sidelengs retningsbytte samt roteringer, og det har blitt dannet utgangspunkt for et knottesystem som er optimert for høy fart på alle måter

Knottene er fortsatt triangulære slik vi er vant til fra Traxion 2.0-knottesystemet, men denne gangen har det blitt noen flere avlange på den ene siden, hvilket tillater en større kontaktflate med bakken når energien skal overføres. Dette sørger for et effektivt fraspark både når det akselereres og når man skifter retning. Plasseringen av knottene gir god mening da den flate siden er snudd slik at den alltid sitter i den retningen man sparker fra når man skal gjøre et fraspark.

Adidas har lansert den 5.generasjonen av Adidas F50 Adizero i Oransje også, og det er en fotballsko som skriker etter fart, fart og mer fart. Hva synes du om fotballskoen? Og hvilken fargevariant av Adidas F50 Adizero er favoritten din? Del gjerne meningen din i kommentarfeltet under og delta i diskusjonen på Facebook og Twitter.