Et fantastisk år for fotballen - dette husker vi fra 2013

Vi kan snart ikke presse flere dager og produktlanseringer ut av 2013, og derfor er det passende å gjøre en liten oppsummering, over hva vi egentlig kommer til å huske dette året for. Så nå tar vi en kikk tilbake på et fantastisk år med mange nyskapende og revolusjonerende produkter.

Det er i tider som dette at man føler seg virkelig priviligert. Med en rask titt tilbake på året som har gått, så er det klart at det har vært et helt fantastisk år. Merkene har virkelig skjemt oss bort med mange nye, spennende og ville lanseringer som har blitt fortsatt langt inn i desember, og det ser vi selvfølgelig nærmere på her.

Men la oss begynne i kronologisk rekkefølge og starte i januar. Bare få uker etter vi gikk inn i det nye året fikk vi den nyskapende og revolusjonerende Nike Mercurial Vapor IX som var den 9. generasjonen av Nikes legendariske lettvekssko. Men teknologier som Speed Control og ACC og en vekt på bare 185 gram fikk fotballskoen rask mye oppmerksomhet, og siden januar har vi fått nye og stilige fargeoppdateringer løpende. Den siste er en stilig reflective fargeoppdatering og en hyllest til Mercurial fra 1998 med den blå/grønne fargevarianten fra Energy Pack.

Du kan se mye mer av Nike Mercurial Vapor IX her.

Men det er ikke bare de store gutta som Nike som har vært med i kampen om lettveksmarkedet. I starten av vårparten kunne italienske Diadora melde sin ankomst på banen med den elegante og . I lynraske Diadora DD. I tre forskjellige fargevarianter og med en vekt på bare 185 gram har det vært vanskelig å overse fullblods-italieneren. Med en tynn overdel av mikrofiber og noen spennende teknologier så har den absolutt vært en av de mer interessante nyhetene i 2013.

Du kan se mye mer av Diadora DD-NA her.

Det har vært et fremragende år for lettveksentusiaster. Puma kom også med en ny generasjon av den populære Evospeed, og med en vekt som gikk helt ned på 165 gram i mikrofiberutgaven så er det ikke så mye som holder en tilbake når man har Evospeed 1.2 på føttene. Den første fotballskoen ble lansert i en kombinasjon av sort og gul, og siden da har vi fått mange forskjellige farger, alt fra rosa til den siste blå/oransje, som kom 2. juledag.

Du kan se mye mer av Puma Evospeed 1.2 her.

Adidas har til gjengjeld stemplet seg for alvor inn med nye oppdateringer til noen av de mest populære fotballskoene. For fans av den ikoniske Predator-generasjonen var det mer enn godt nytt i midten av mai, da den nyskapende Predator LZ II så dagens lys. Rovdyret – som fort ble kallenavnet på fotballskoen – er med sine fem soner maksimert for kontroll i alle aspektene av spillet, og hvis man er en fotballperfeksjonist er dette fotballskoen for deg.

Du kan se mye mer av Adidas Predator LZ II her.

Men det holdt ikke for Adidas med en ny Predator. I begynnelsen av sommeren dukket nemlig Adidas Nitrocharge 1.0 frem på markedet som en helt ny fotballsko-silo. Fotballskoen ble rettet mot lagets motor, og med den revolusjonerende Energysling ble det lagt opp til at man nå kunne få det maksimale ut av enhver akselerering uten å miste noe energi. Fotballskoen har fått en forrykende start på tilværelsen, og den har fått noen stilige og elegante fargevarianter allerede.

Du kan se mye mer av Adidas Nitrocharge 1.0 her.

Når man ser tilbake på 2013 kan vi jo absolutt ikke komme utenom Nike Hypervenom Phantom, og det er det ingen grunn til å gjøre heller. Under mantraet; dødelig angrep dukket Nike Hypervenom Phantom opp i starten av sommeren, og med den nyskapende overdel av det veldig fleksible NikeSkin, så var det ikke uten grunn at fotballskoen plutselig var en snakkis. Fotballskoen er en av årets viktigste nyheter, og Nike har helt siden lanseringen disket opp med mange forskjellige fargevarianter.

Du kan se mye mer av Nike Hypervenom Phantom her.

All den oppmerksomheten rundt Hypervenom har nok ikke vakt så stor begeistring hos Adidas, men tyskerne hadde sitt eget ess i ermet – nemlig den helt nye Adidas F50 Adizero. Med den femte generasjonen av lettvektsskoen presterte Adidas å komme med en fotballsko som veier nette 150 gram i mikrofiberutgaven, og som er født for fart. Overdelen på fotballskoen er laget av et tynnslipt Hybridtouch-materiale i motsetning til den fjerde generasjonen, og det er absolutt en vellykket fotballsko Adidas har kommet med.

Du kan se mye mer av Adidas F50 Adizero her.

Selv om den kom sent på året, så var den absolutt verdt å vente på. Den nye Nike Tiempo Legend V har absolutt vært en av årets viktigste lanseringer. Den ikoniske skinnskoen har blitt oppdatert med noen av Nikes siste teknologier, og det er noen markante forbedringer i forhold til den forrige generasjonen – blant annet med Nikes Hypershield Teknologi.

Du kan se mye mer av Nike Tiempo Legend V her.

Det har kommet mange fotballsko i løpet av året, og like mange stjerner har brukt dem uke etter uke. Men noen spillere er så spesielle at de skal ha sine egne versjoner. En av dem er selvfølgelig Cristiano Ronaldo. Med Nike Mercurial Vapor IX CR7 i to forskjellige fargevarianter – den siste med Galaxy fargen - har Nike satt en tykk strek under hvor stor en stjerne Ronaldo er.

Du kan se mer av Nike Mercurial Vapor IX Galaxy her.

Adidas kan være med på stjernefronten de også, da tyskerne har levert fotballskoene til Lionel Messi. En så dyktig fotballspiller skal selvfølgelig også ha en signatursko, og den har Adidas levert i to runder – den siste i en fargekombinasjon av lilla og rosa. Adidas F50 Adizero Messi er en fotballsko som er født til å få oppmerksomhet, og som har en eier som er vant til å håndtere presset av å være en av verdens absolutt beste fotballspillere.

Du kan se mye med av Adidas F50 Adizero Messi her.

g

Hos amerikanske Warrior Sports har det vært fart i design-avdelingen i 2013. Ikke bare har de laget noen stilige drakter til Liverpool, de har stått for noen av de mest interessante fotballskoene også. Med de tre fotballskoene Superheat, Gambler og Skreamer har Warrior Sports gitt plenty av muligheter til fotballspillere, som gjerne vil ha en fotballsko som skiller seg ut.

Du kan se mye mer av Warrior Sports fotballsko her.

Men det har ikke bare vært fotballskoens år i år – vi har nemlig sett noen helt nye fotballer også, blant annet den nye Nike Ordem fotball fra Nike. Det skulle være den mest teknologisk avanserte ballen per dags dato og med et stilig design er det snakk om en ball som er født for å være en fryd for øyet og fotballspillet.

Du kan se mye mer av Nike Ordem her.

Adidas har også stått for en av årets viktigste fotball-nyheter, da VM-ballen ble avslørt i starten av desember. Ballen heter Adidas Brazuca og skal brukes under VM-sluttrunden til sommeren 2014, og Adidas har gjort alt de kan for å lage en av verdens beste baller. Brazucaen har blitt testet av over 600 spillere, og resultatet har blitt en ball som består av seks symmetriske og identiske paneler sammen med en annerledes overflate som er laget for å skape bedre grep, touch, stabilitet og ikke minst aerodynamikk.

Du kan se mye mer av Adidas Brazuca her.

De kan være lette å overse, men en gjennomgang av 2013 skal selvfølgelig også inkludere de revolusjonerende Trusox. De anerkjente sokkene gir en bedre passform i fotballskoene, hvilket gir muligheten til å ha best mulig akselerasjon og krappe vendinger. Trusox har blitt lansert i et hav av farger som passer til mange forskjellige klubbfarger, og har man først prøvd Trusox er det vanskelig å spille uten dem.

Du kan se mye mer av Trusox her.

Året 2013 kommer de absolutt til å huske hos Sells også. Ikke bare lager de noen av verdens beste keeperhansker, de har noen av de beste keeperne som bruker dem også. Det mest prominente navnet som kom til Sells i 2013 må være Victor Valdes, som når står med Sells Axis 360 Aqua, og som kommer til å få sin personlige hanske i 2014.

Du kan se mer av Sells Keeperhansker her.

For et år 2013 har vært. Et hav av nye produkter har blitt lansert, og det har vært en sann fornøyelse å være med på turen. Hva kommer du til å huske fra 2013? og hvilke produkter er dine favoritter? Del gjerne kommentaren din under og på Facebook og Twitter.