Nike viser frem skisser av Mercurial Superfly IV

Den har ligget på tegnebordet i flere år – ja, vi snakker om Nike Mercurial Superfly. Og nå har Nike offentliggjort noen av tegningene som ligger bak skapelsen av Mercurial Superfluy IV – kanskje de til og med er hentet direkte fra Footwear Design Director Denis Dekovics egen pult? Vi ser nærmere på dem her.

Men lanseringen av Nike Mercurial Superfly IV var det fire år med utvikling som toppet seg. For Nike har nemlig jobbet på den fjerde generasjonen av Superfly i fire år. Det har blitt laget mange prototyper, utkast og ideer – og til slutt kom Mercurial Superfly til verden med en Flyknit-overdel og Dynamic Fit Collar.

Men hvordan er det egentlig noen av tegningene som ble laget i designprosessen ser ut? Det får vi litt av svaret på her – for selv om de såkalte blueprintsene viser design-vurderinger og skisser, så har de fått en liten overhaling eller to før de ble gitt ut. Vi tror bare...

Men det skal ikke stå i veien for at det gir et godt innblikk i tankene bak Nike Mercurial Superfly – og ønsket om å levere på tre nøkkel-områder; Fit, Touch og Traction – Passform, ballfølelse og grep i banen. Denis Dekovic, Footwera Design Director forklarer tankene bak Mercurial i videoen. Men ta gjerne en god titt på tegningene først.

For det er nemlig litt å se på, og vi kan få se strektegninger av tankene bak den nye fotballskoen. Man kan blant annet se hvordan Nike har hatt fokus på at passformen skulle være så god og ettersittende som mulig takket være Dynamic Fit Collar samt Flyknit-overdelen, og ja, det står der – Fywire-kabler i overdelen. Men Nike har i ettertid byttet ut Flywire med Brio-kabler, og de er fortsatt mikrotynne og vevet inn i Flyknit-overdelen,

Forhåndsbestill den nye Mercurial Vapor Superfly IV fra den 26. mai. Registrer deg her og få den siste informasjonen.

Når det gjelder grep i banen kan vi se tankene bak den ekstra knotten som har fått plass under forfoten på Superfly. Den ble utviklet etter ønske fra CR7 selv, for det viste seg å gi et bedre og mer eksplosivt grep i banen uansett hvilken retning man akselererer i.

En fotballsko skal selvfølgelig være i kontakt med ballen, og her ville Nike gjerne skape en barbeints-liknende følelse, slik at man har en så ren sparkeflate som mulig. Med Flyknit-overdelen kunne man blant annet fjerne pløsen som nesten gir en 1-1-følelse med ballen.

Resultatet sier sitt – 193 gram med lekker, ultimativ og eksplosiv fart. Eller det er i hvert fall det Nike sier. Vi gleder oss allerede til å se hva Superfly kan prestere når den kommer på gresset – så Stay Tuned!

Hva synes du om Nike Mercurial Superfly IV – og hva ville du hatt med på skoen hvis du kunne velge? Del tankene dine med oss i kommentarfeltet under og på Facebook og Twitter.