Adidas' innovative vei til VM i Brasil

VM i fotball er en unik mulighet for de store fotball-merkene til å vise frem sine nyeste innovasjoner, og dette gjelder også for Adidas. Siden 1970 har nemlig Adidas hatt ansvaret for den offisielle kampballen og er den offisielle sponsoren for VM. Her tar de oss med bak kulissene i innovasjonssenteret og viser oss hva de har gjort – og fortsatt gjør – for å utvikle produkter til VM i Brasil.

Adidas Innovation Team jobber daglig med å se 3-5 år frem i tiden. De prøver hele tiden å være i forkant med hensyn til teknologi, og jobber på å utvikle de beste produktene til brukerne. Når Tyskland, Spania, Argentina og alle andre lag som opptrer med Adidas på brystet reiser til VM i Brasil så vil det være med produkter som har vært under planlegging i flere år.

Se det store utvalget av Adidas VM landslagsdrakter her.

Vi har hørt det noen ganger nå, og vi har sikkert nevnt det selv også – fotball er ikke slik det var for 20, 10 og til og med bare 5 år siden. Spillet er under utvikling hele tiden, og det setter krav til produsentene. Derfor er samarbeidet med spillerne kritisk for å få optimal innsikt i sporten.

Men forholdet til spillerne er ikke alt, og det har mye å si at forholdene ligger til rette for utvikling også. Antonio, som er Innovation Director hos Adidas viser at Adidas bruker blant annet teknologier som Vicon Motion Capture System, som blant annet ble brukt til å filme Avatar, samt et klima-rom der de kan teste spillerne under forskjellige værforhold.

Til VM har Adidas sørget for å lage drakter til syv land: Tyskland, Spania, Argentina, Mexico, Russland, Japan og Colombia. En av de tingene som det har vært fokus på er at draktene skal ha en lav vekt. Antonio har nemlig erfart at både de fysiske og de psykiske fordelene spillerne får ved å vite at de spiller i ekstra lette drakter kan gjøre en stor forskjell.

I tillegg til draktene er Adidas utnevnt til offisiell sponsor for det store fotball-arrangementet. Det innebærer blant annet at de står for den offisielle kampballen Brazuca, som vi kjenner til allerede. Den innovative ballen er laget med seks sammensmeltede paneler som ut fra Adidas' tester skal gi en mer stabil ball som fortsatt har en eksplosiv fart i luften.

Kjøp din egen Brazuca VM fotball her – pris 979,- kr.

Hos Adidas prøver de alltid å være i forveien. I denne videoen gir Adidas et innblikk i noen av tingene som foregår når de skal utvikle nye produkter. Hvordan synes du Adidas håndterer innovasjons-racet? Del tankene dine med oss i kommentarfeltet under og på Facebook og Twitter.