Bli med på en reise gjennom tiden med Nike Superfly

«Forestill deg en fotballsko med en papir-tynn overdel, der støtten kommer fra tråder». Slik lød det fra Nike i 2009 da de revolusjonerte markedet for lettvekssko med Mercurial Vapor Superfly. I år, fem år senere ble utviklingen av Superfly-kolleksjonen virkelig synlig da Nike presenterte den fjerde generasjonen av lettvekteren. Vi har tatt en liten reise fra Superfly I og frem til den siste Superfly IV.

Fotballsko-produsentene har jobbet fokusert i mange år, for å skape fotballsko som ikke bare kan sparke til en fotball, men som har flere elementer som kan skape forskjellen mellom suksess og fiasko. Et av hovedelementene har i mange år vært fart, og helt nøyaktig så startet det nok da Nike presenterte den første Mercurial under VM i 1998.

Denne skoen ble på mange måter en milepæl for den utviklingen vi har opplevd gjennom de siste 15 årene. 11 år etter Nikes første Mercurial var det dags for å revolusjonere markedet igjen og derfor presenterte Nike sin hittil letteste fotballsko med en vekt på 185 gram under navnet Mercurial Vapor Superfly.

Det mest merkbare ved denne fotballskoen var at Nike hadde valgt å inkorporere Flywire-teknologi i fotballskoen, som bygger på ideen om å skape et optimalt utgangspunkt for å gi en ettersittende passform rundt foten. Trådene fungerer derfor på samme på måte som kablene på en hengebro. De sitter festet rundt lisse-hullene og beveger seg nedover langs sidene, slik at fotballskoen setter seg optimalt rundt foten når man snører lissene.

På denne måten sørger Nike for at fotballskoen skal kunne gi støtte der det er mest behov for det. Ved å bruke Flywire kunne Nike se bort fra flere andre materialer som har vært nødvendige for å gi støtte. Sammen med den ultra-tynne Tejin mikrofiber overdelen hadde Superfly den hittil tynneste overdelen på en Nike fotballsko.

Ved å fjerne unødvendige elementer fra skoen kunne Nike redusere vekten, men det som nok har hatt mest betydning for vekten er sålen. På denne Superfly modellen har nemlig Nikeutviklet en ny karbonfiber yttersåle som kunne redusere litt ekstra, og knottesystemet er utviklet for å gi et bedre grep i bakken for å gi bedre akselerasjon.

Et år etter at verden hadde hatt tid til å venne seg til den første Superfly, mente Nike at det var på tide med en ny generasjon av fotballskoen med fart i. Og ganske så passende så var det samme året som VM skulle holdes i Sør-Afrika, og det passet jo ekstra godt at Cristiano Ronaldo var frontfiguren ved presentasjonen av Superfly II.

Nok en gang så hadde Nike brukt Flywire-teknologien, men på bakgrunn av tilbakemeldinger og ny innsikt var plasseringen og mengden av trådene oppdatert slik at passformen rundt foten kunne optimeres. Denne modellen hadde den karakteristiske karbonsålen den også, men det som skilte denne Superfly mest ut fra den første generasjonen var knottesystemet.

Nike hadde nemlig funnet ut at under VM i 2006 hadde det vært 845 tilfeller i løpet av 63 kamper der en spiller hadde sklidd. Så i samarbeid med blant annet Zlatan og Ronaldo, sørget de fo rå lage et knottesystem som skulle gi bedre grep i bakken. Resultatet ble NikeSense, med et par knotter som faktisk kunne utvide seg med 3 mm. Tanken var å skape et mer adaptivt knottesystem, og Nike bygget videre på tanken om å skape fotballsko som gir bedre akselerasjon.

Det skulle bare gå ett år til før Nike var klar med tredje generasjon av Superfly og den syvende i rekken av Mercurial fotballsko. Av de hittil tre modellene er det denne modellen som hadde færrest oppdateringer – noe som kan tyde på at Nike var ganske fornøyde med modellen fra 2010.

I tillegg til å komme med et nytt og karakteristisk design som rent faktisk ble brukt strategisk av Nike for å gjøre spillerne mer synlige på banen, så var Superfly III også laget med en noe smalere passform rundt forfoten. Et av hovedområdene ved Mercurial har alltid vært den smale passformen, og argumentet har vært at spillerne dermed kan bevege seg skarpere under vendinger og retningsskift.

Flywire trådene var oppdatert nok en gang for å optimere passformen, og Nike hadde dermed lagt til flere tråder på skoen. Det mest overraskende var vel vekten på 239 gram, som på daværende tidspunkt var tyngre enn den 95 gram lettere Adidas Adizero Prime. Men Nike insisterte på at farten ikke bare ligger i vekten, men andre elementer også, som for eksempel grep i bakken.

Av den grunn beholdt Nike knottesystemet fra Superfly II. De anker-lignende knottene som kunne utvide seg og bore seg 3 mm lenger ned i bakken virket altså som en teknikk som Nike hadde truffet blink på. Det gepard-inspirerte knottesystemet var i hvert fall fortsatt å finne på Superfly III.

Også var det nesten som at Nike ønsket en liten pause med Superfly. For etter at den hadde blitt oppdatert med et års mellomrom to år i strekk så fikk vi hverken noe nytt i 2012 eller 2013. Til gjengjeld så kan vi love at 3 år etter at vi så den siste Superfly fikk vi nå Superfly IV – og det med en helt ny måte å produsere fotballsko på.

Superfly IV kan forhåndsbestilles fra 26. mai og du kan få mer informasjon her.

Med en overdel av Fæyknit og en Dynamic Fit Collar har Nike skapt en fotballsko som ikke bare imøtekommer behovet om å lage en fotballsko med hastighet. De har skapt en av de mest komplette fotballskoene på markedet. Superfly IV har en vekt på 193 gram og dermed understreker Nike nok en gang at lav vekt ikke er altavgjørende for å få en fotballsko med fart på.

Med denne fotballskoen har Nike latt seg inspirere av Flywire teknikken, men i stedet for å bruke de vewlkjente trådene, så har de utstyrt Superfly IV med Brio kabler. Disse sitter plassert på samme måte som før, og gir en unik passform. På grunn av Flyknit-overdelen gir denne fotballskoen en aldri før sett-opplevelse, da overdelen bare kommer med ett lag og følelsen av å være barbeint er komplett.

Superfly IV kan forhåndsbestilles fra 26. mai og du kan få mer informasjon her.

Superfly IV er innovativ helt fra bunnen av. Sålen er først og fremst laget av karbonfiber i to lag, og grunnlaget for det bygger på tilbakemeldinger fra spillere med behov for en mer fleksibel såle. Knottesystemet er endret det også, og Nike har nå gått bort fra NikeSense og designet et system som nok en gang skal gi bedre grep i bakken.

Nikes Superfly IV vil bli sett på føttene til flere stjerner under VM, men allerede på lørdagens CL-finale er det stor sjanse for at vi vil kunne se Nikes eksplosive fotballsko i aksjon for første gang, og i tillegg til Cristiano, kan vi se den på føttene til blant andre Franck Ribery, Kevin Prince-Boateng og Xerdan Shaqiri.

Superfly IV kan forhåndsbestilles fra 26. mai og du kan få mer informasjon her.

Siden 1998 har Nike vært en uunngåelig faktor når samtalen dreier seg om lettvektssko. Med Superfly IV har Nike nok en gang understreket maktfaktoren med en fotballsko som skal gjøre Ronaldo komplett på fotballbanen. Hva synes du om utviklingen av Superfly – hvilken liker du best? Del tankene dine med oss i kommentarfeltet under og på Facebook og Twitter.