Unisport WebTV: Nike VM 2014 Martin Lotti intervju

Nå er det alvor! Den siste viktige kampen denne sesongen er avsluttet og nå kan vi virkelig begynne å se frem mot verdens største fotball-arrangement – ikke fordi vi ikke har hatt det frem til nå. For med Nikes Innovation Summit i april var VM virkelig i fokus og vi fikk blant annet en prat med Nike Football Creative Director Martin Lotti.

For hvis det er noen som har gledet seg til nettopp årets VM så er det Nike. Siden 1997 har Nike sørget for at Brasil er skikkelig påkledd, og den oppgaven har de tatt på seg med mye ære. Historisk sett så har Brasil alltid hatt en spesiell rolle i fotballens verden, og for Nike Føles VM i Brasil som en begivenhet der alt kulminerer.

Derfor møter Nike godt forberedt til VM. Nike har nemlig ikke bare ansvaret for Brasil under VM, men hele 10 land, og deriblant store nasjoner som Frankrike, England og Nederland. Og til dette VM har designteamet til Nike hatt stor fokus på hva Martin Lotti kaller for «Complex simplicity» (Kompleks enkelhet).

Denne ideen bygger på at draktene er enkle og stilrene og det komplekse ligger i de små detaljene. Et av argumentene for å følge denne tankegangen var basert på tilbakemeldinger fra spillerne som absolutt handler om å få frem våpenskjoldet til andet. Våpenskjoldet er på mange måter en stolt representasjon av fotballforbundet i landet, så Nike har skapt et enkelt design for å fremheve nettopp dette.

Og hvis man synes det høres enkelt ut å designe en fotballdrakt så kan man tro om igjen. For en av de tingene Lotti understreker er det store arbeidet som ligger bak hver enkelt drakt. Alt fra inspirasjonskilder, spilleres input til selve designet og produksjonen av drakten. Det er hundrevis av mennesker som er involvert i prosessen, så når det endelige resultater er klart er det et stolt team som ser på mens stjerner som Neymar, Cristiano Ronaldo og Ribery viser frem fargene.

Fotballskoene til Nike er utvilsomt laget for å ta VM med storm de også, når Cristiano Ronaldo, Iniesta, Ribery, Götze og alle de andre møter opp med de siste innovasjonene fra Nike. Martin Lotti forklarer at Nikes syn på fotballsko har endret seg, for før i tiden handlet det om hvilken posisjon man hadde på banen, men nå ser Nike mer på spillestilen og utvikler fotballskoene ut fra denne tankegangen. Og det er blant annet på det grunnlaget at de nye Magista Obra og Superfly IV har blitt utviklet.

Med Nikes VM-kolleksjon har de sikret seg både på og utenfor banen. Kolleksjonen inneholder alt fra fotballsko og landslagsdrakter til trenings og fritidstøy. Nike kaller en stor del av det for «Athlete Journey» og det inkluderer blant annet Nike F.C. også. Uansett så kommer denne sommeren til å stå i fotballens og VM's tegn og Nike er klare for årets største sportsbegivenhet.

Nikes Innovation Summit i Madrid har et storslagent arrangement som kulminerte med presentasjonen av Superfly IV. Men først og fremst så var det VM som stod i fokus og det er ikke noe tvil om at Nike gleder seg til det sparkes i gang i Brasil. Hvilken av Nikes landslagsdrakter og fotballsko liker du best og hvem tror du kommer til å skille seg ut under VM? Del tankene dine med oss i kommentarfeltet under og på Facebook og Twitter.