Nike Football - 43 års historie om innovasjon og suksess

For 43 år siden lagde Nike sin første fotballsko, og i løpet av årene har Nike lært fra spillerne, undersøkt, og testet seg frem til mye viten om hvordan de kan lage fotballprodukter som til syvende og sist kan hjelpe spillere med å bli bedre. Det har vært mange stor øyeblikk siden – og vi tar en kikk på noen av dem her.

Nike begynte fotballreisen tilbake i 1971 med lanseringen av «The Nike» fotballskoen som var den første fotballskoen med det ikoniske Swoosh. Den gang kostet den 17 dollar, som i dag vil si ca 600 ,- kr., den gikk lett i stykker hvis det enten var for kaldt eller for varmt, og Nike var raske med å flytte fokuset fra den.

1978. Nike sparker i gang fotball-businessen på samme måte som Phil Knight hadde bygget opp Nike som løpemerke; i firmaets bakgård. Den opprinnelige fotballavdelingen signerte en avtale med Portland Timbers, og i løpet av 10 år hadde de ansvar for 10 regionale lag og nesten 40 spillere

1982. Et sort år for Nike. Aston Villa vinner Europa Cup'en med alle spillerne i Nike fotballsko. Nikes første stjernespiller ble den legendariske målslukeren Ian Rush – og Sunderland FC blir det første europeiske laget til å spille i en Nike fotballdrakt.

1994. I VM-finalen i California spiller åtte av Brasils 22 spillere i Nike Tiempo Premier fotballskoen. Brasil vinner VM 1994 for fjerde gang, og to dager etter finalen går Phil Knight offentlig ut og erklærer at han vil lage en avtal med landslaget til Brasil.

1996. Nike inngår et partnerskap med CBF, det brasilianske fotballforbundet. I tillegg investerer de i en fotballsko-fabrikk i Montebelluna i Italia der det blir satt fokus på å utvikle og teste de nyeste fotballskoene. Det resulterer blant annet i den, dengang unike Nike Air GX som skulle hente inspirasjon til mange fremtidige fotballsko.

1997. Et år som endrer fotballen for alltid da Nike går i gang med å teste en premium fotballsko som er laget av et nytt og unikt syntetisk skinn – den første av sitt slag – og spillerne likte den så godt at de nektet å gi den tilbake etter testfasen. Det påfølgende året under VM i Frankrike debuterte Ronaldo med dem – og hastighet har aldri vært det samme siden.

1998. For første gang viser Nike en reklame med et helt lag, da Brasil får tiden til å gå på flyplassen i Rio ved å spille noe sensasjonelt flott fotball i «Airport»-reklamen. Den ble i tillegg startskuddet til Nikes filosofi med rask, fri, kreativ og spontan fotball, som de har oppfordret til siden.

2000. Nike utvider filosofien om å skape flott, atlet-inspirert utstyr med kroppsscanning. Den innovative fremgangsmåten fører dem til å lage fotballdrakter etter spillernes spesifikke behov med vevde mesh-paneler og bedre ventilasjon, tykkere områder for å gi ekstra varme og stretch-materiale.

2001. Året representerer begynnelsen på et langt forhold mellom Nike og Manchester United som da var verdens met kjente fotballag. Nike blir lagets offisielle leverandør av drakter og utstyr, med en avtale som trer i kraft i 2002. Manchester United vinner nok en gang Prmeier League i 2002/2003-sesongen.

2002. «The Secret Tounament» er Nikes største og globalt mest utbredte tiltak til dato – reklamen inneholder 24 Nike-stjerner som holder events i 13 land, og reklamen er til stede i hele 52 land. På banen i Japan vinner Brasil nok en gang sitt 5. VM med to mål i finalen av Roanldo.

2005. Under en snøstorm ved en FA Cup-kamp er det umulig for linjedommeren og kommentatoren og de 40.000 fansene å se den hvite ballen, og i løpet av en pause bytter dommeren ut den offisielle kampballen med en gul/blå Nike Total 90 Aerow Hi-Vis Premier League ball som er den første av sitt slag. Nå i 2014 sponser Nke både Serie A, Prmier Legaue, la Liga og FA Cup.

Samme år lager Nike en video som kalles «Ronaldinho: A Touch og Gold», som dukker opp på YouTube, som var en ny plattform den gang. Reklamen ble laget for å lansere den nye Tiempo fotbalskoen og viser Ronaldinho som tar på seg de nye Tiempo fotballskoene, og banker ballen i tverrliggeren fire ganger i strekk uten så mye som å røre bakken. Videoen ble forsåvidt også YouTubes første til å få 1 million views – og kickstartet virale videoer.

2006. Nike blir digitale med Joga Bonito-kampanjen som tar har en ny fremgangsmåte: den involverer nemlig et samarbeid med Google om å skape en social networking-side der folk kan dele flott fotball frem mot VM i 2006 i Tyskland – og det kom det mange flotte klipp ut av!

2010. Et stort VM-år, og Nike er selvfølgelig klare – de lanserer sin «Write the Future»-kampanje som blir den raskest delte Nike Football videoen noensinne. I tillegg blir Nikes Elite Pack til VM 2010 i Sør-Afrika en stor hit med fire fotballsko som alle har fått et oransje/sølv design. De fargene ble valgt da de skulle være de letteste å se på den grønne banen, slik at lagkameratene lettere kunne se en.

2013. Designet til den nye rasen av spisser er Hypervenom fotballskoen, og ble lansert for å hjelpe spillere for å raskt kunne skape plass rundt seg for å sparke fra enhver vinkel. Nike samlet inn feedback fra blant annet Wayne Rooney og Neymar, og fotballskoen er laget med NIKESKIN som gir en fleksibel og tynn overdel – nærmere følelsen av å være barbeint kommer man ikke.

2014. Nok et gigantisk år for Nike, da de lanserer både den revolusjonerende Magista Obra og Superfly IV fotballsko, som er laget med Flyknit-materiale og introduserer den høye Dynamic Fit Collar. I tillegg lanserer de videoen «Winner Stays», som henter inn 140 millioner views den første måneden – hvilket gjør den til den mest sette Nike-videoen på YouTube noensinne.

Hvilken Nike-video synes du har vært den kuleste gjennom tidene? Og har du kanskje en Nike fotballsko du liker litt ekstra godt? Del tankene dine med oss i kommentarfeltet under og på Facebook og Twitter.