Nike har samlet 43 års innovasjon i en 2 minutters animasjon

Vi er mange som er imponerte over Nikes reise gjennom de siste 43 år. En reise som har byd på på adskillige innovative resultater i hele sportens verden. De kreative grafikerne fra Golden Wolf har animert en liten film i en visuell fortelling om nettopp dette. Se den her.

For få dager siden skrev vi om en nylig presentert bok fra Nike som med bilder og tekst forteller om Nikes historie fra deres første sko i 1971 til dagens sko. Til manges overraskelse var Nikes første sko faktisk en fotballsko, men som ble betraktet som en multifunksjonell sko.

Les mer om boken Genealogy of Innovation her

Nå har Golden Wolf gjort boken om til en liten animasjonsfilm på under 2 minutter og fått med 43 års innovasjon. Det kreative arbeidet er virkelig verdt å ta en kikk på, for Golden Wolf har virkelig klart å omfavne kjernen fra de forskjellige periodene.

Siden 1971 har Nike hatt store ambisjoner om å tre inn i fotballens verden, men det var ikke før 1994, da Nikes Tiempo Premier slo i gjennom at Nike for alvor fikk seg en plass i rampelyset. De de 4 år senere presenterte Mercurial sammen mer Ronaldo, var det ingen vei tilbake. Nike var ikke bare kommet for å bli, det var kommet for å revolusjonere.

Etter denne milepælen har det først og fremst handlet om å se fremover og finne ut av hva det neste innovative prosjektet skal være. Nike kan i dag se tilbake på en lang rekke med game-changers som Total 90, CTR360 Maestri, Mercurial Vapor og senest med Flyknit revolusjonen med Magista Obra og Superfly.

Nikes innovasjonsreise er imponerende og man kan bare se på deres portefølje for å se hvor langt de er nådd. Hvilken av Nikes fotballsko er din absolutte favorittsko? Del tankene dine med oss i kommentarfeltet under og på Facebook og Twitter.