Nike lar deg se deres Sport Research Lab

Det er ingen hemmelighet at de forskjellige sportsmerkene bruker mye tid og penger på utviklingsprosessen av nye produkter. Nike er blant de absolutt mest innovative sportsprodusentene i verden og i denne videoen gir de et innblikk i hvordan deres Sport Research Lab utvikler Nikes innovative produkter.

En av Nikes absolutte drivkrefter er og har alltid vært å gi sportsatleter det best tenkelige utgangspunkt når de skal utføre deres sport. Enten det er fotball, basketball, løping eller golf. Siden 1980 har Nikes Sport Research Lab levert den rette mengden innovasjon som har gjort dem til en global suksess innenfor sportsverden. Hovedmålet med grunnleggelsen av denne avdelingen var å skape en optimal forståelse av utøvernes behov og dermed kunne levere de beste produktene til dem.

Derfor er den primære aktiviteten i denne avdelingen å innsamle data og innsikt som kan danne grunnlag for å skape nye og innovative produkter, som for eksempel Magista Obra, Superfly og Mercurial FlyLite Guard. Alle disse produktene er resultatet av den arbeidsprosessen som involverer utallige timer sammen med fotballspillere fra alle nivåer, produkttester og muntlig feedback.

For Nike handler det ikke bare om å få innsikt, det skal være korrekt innsikt. Derfor har Nikes Sports Research Lav også tatt tingne til et nytt nivå. De bruker nemlig høyteknologiske elementer for å måle nøyaktig hvilken tilstand atletene er i under forskjellige forhold, som for eksempel temperaturendringer ved forskjellige intensiteter.

Å arbeide på denne måten kan fort ta opp til flere måneder før det reelt sett kommer ut et produkt av de mange tusener med timers forskning. Det kan faktisk gå opp til 18 måneder før Nikes forskere ser deres resultat bli realisert, men det er også vært det når det blir ferdig: «Det som virkelig motiverer oss er når vi ser et av våre produkter på banen, enten det er under OL eller VM, eller bare når noen er ute å løper en tur..» sier Matthew Nurse, Senior Director i Nikes Explore Team Research Lab.

Som en innovativ virksomhet skal man også være forberedt på fiasko. For det er en av de uungåelige faktorene når man arbeider med det ukjente: «Vi prøver og feiler og prøver igjen, og hver gang vi feiler får vi noen viktige erfaringer med oss videre og det driver oss til å prøve mer.»

Nikes Explore Team Research Lab har eksistert i over 30 år og det er kommet enorme mengder imponerende og innovative resultater fra denne avdelingen. Det betyr ikke at det har vært lett for forskerne å utvikle produktene. Hva tror du blir den neste store hiten innenfor fotball? Del tankene dine med oss i kommentarfeltet under og på Facebook og Twitter.