Siste sjanse før jul! 🎄🎁 Bestill NÅ!

Historien til VM-ballene 1986-2018

03.06.2018

Skrevet av Charlotte Granlund

Når VM nærmer seg, så ser vi mange nye produkter på markedet som følge av dette. Det lanseres nye fotballsko, fargeversjoner, drakter og sist, men ikke minst, den nye VM-ballen. Vi har samlet alle VM-ballene fra 1986 og opp til i dag, for å gi deg en oversikt over historien!

1986-1994: Azteca, Etrusco og Questra

De første ballene vi tar for oss i denne gjennomgangen av VM-fotballene, er de tradisjonelle Azteca, Unico and Questra. Alle ballene er oppbygget på samme måte, men med små variasjoner innen teknologien, men de har alle hver sin unike historie. Azteca ble brukt under VM i Mexico i 1986 og var den første polyuretanbelagte-ballen. Dette innebærer at den er vannavvisende og det var da også den første syntetiske kampballen. Designet på ballen var inspirert av vertsnasjonen Mexico, lokal Aztec arkitektur og veggmalerier, og dette er inkorporert i ballens mønster.

Vi går videre til VM i Italia i 1990, og her ser vi nesten den samme ballen når det kommer til design og teknologi. Etrusco var den første ballen med et et indre lag av sort polyuretan-skum. Designet på ballen hyllet vertsnasjonens historie og kunst fra Etruskerne. Løvehodet, som man kan se på ballen, kunne man også se på tungen til adidas' Etrusco fotballsko, for å gi et fullkomment VM-design.

VM-ballen Questra var helt unik. Sammenlignet med Etrusco hadde denne et lag med polystyrene-skum på utsiden. Dette gjorde ballen vanntett, den ble mykere og den fikk bedre akselerasjon når man sparket den. Mønsteret på ballen var inspirert av romfart, noe som var naturlig siden VM var i USA, og at det var 25 år siden Apollo 11 førte de første menneskene til månen.

1998-2006: Tricolore, Fevernova og Teamgeist

Nå begynner ballene å få et mer moderne design og flere farger, noe som de fleste unge i dag forbinder med VM-ballene. Tricolore ble brukt under VM i Frankrike i 1998, og hadde fargekombinasjonen rød-hvit-blå, som er en av de mest kjente franske symbolene. Dette var faktisk den første VM-ballen noensinne med andre farger enn hvit og sort!

Uten tvil en av de mest ikoniske VM-ballene noensinne er Fevernova fra VM i Sør-Korea og Japan i 2002. Den hadde tykkere innvendige lag, som gjorde at man fikk et mykere touch på ballen og den hadde en mer presis luftbane. Den asiatiske kulturen var inspirasjon for designet, og vi er sikre på at dette er en av VM-ballene man alltid vil huske!

VM i Tyskland i 2006 introduserte Teamgeist. Ballen var en innovasjon innen både design og teknologi. adidas reduserte antall paneler for å få en rundere ball med mindre distraksjoner. Utformingen av panelene gjorde også at det ble mindre forskjeller mellom ballene under produksjon, så alle ble laget i like god kvalitet. Som en ekstra detalj kom det en egen ball med gullpaneler til finalen, noe vi håper de gjentar til årets finale!

2010-2018: Jabulani, Brazuca og Telstar

VM i Sør-Afrika i 2010, ga oss en av de mest omdiskuterte fotballene noensinne. Jabulani fikk mye oppmerksomhet for dens uforutsigbare luftbane, noe vi ikke se allerede i første kamp hvor Tshabalala scoret et helt fantastisk mål mot Mexico. Designet var inspirert av den Sør-Afrikanske kulturarven, og Jabulani betyr ´feiring´ på Zulu. En mareritt for keepere, men fantastisk for supporterne som fikk se flere fantastiske mål!

Brazuca var VM-ballen for fire år siden i Brasil. Ballen hadde 6 paneler for å gi bedre aerodynamikk og stabilitet i luften. Over en million brasilianske fotballfans stemte fram navnet Brazuca, som er en uformelt uttrykk som beskriver den brasilianske livsstilen. En veldig god fotball som representerte et av de beste VM noensinne på en perfekt måte.

Til slutt er det selvfølgelig årets VM-ball - Telstar 18. Den nye VM-ballen har helt nye paneler, er termisk limet og med en teksturert overdel. Disse forbedringene gjør at ballen inntar mindre vann enn før og gir enda bedre grep på ballen. Det er den første VM-ballen som ble vist på tv som er inspirasjonen. Navnet betyr ´star of television´ noe vi definitivt tror den kommer til å være over hele verden i sommer!