Kun i dag: -30% på nytt klubbtøy >

Historien om Unisport

18.06.2018

Skrevet av Jørgen Nordby

Unisport er en av Europas ledende nettbutikker med fotballsko, fotballdrakter og annet treningsutstyr. Unisport er lokalisert i København og har levert førsteklasses-service til spillere og supportere over hele verden i mer enn 20 år. I tillegg til en flagship store midt i sentrum av København og Paris, har Unisport lokale nettsider i Norge, Danmark, Sverige, Finland, Nederland, Tyskland, Frankrike og Østerrike – mens resten av verden kan bestille via Unisportstore.com

20 år med fotballhistorie

Året var 1995 da Unisport for første gang så dagens lys i en leilighet i Skydebanegade på Vesterbro i København. Den store Tottenham-supporteren Henrik Larsen var den som startet Unisport.

Etter kun et halvt år i Skydebanegade kom muligheten til å flytte til større lokaler på Istedgade, som ikke lå langt unna. Allerede nå kunne man finne fotballdrakter fra hele verden i butikken, noe som ble Unisports store lidenskap. Hver dag kom det folk fra hele verden til butikken for å utforske den store verdenen av fotballdrakter.

Årene ved Vesterbros Torv

Det tok bare seks måneder før butikken i Istedgade også hadde blitt for liten, dermed var det tid for å flytte igjen. Neste destinasjon ble Vesterbrogade 45.

I den nye butikken ble innsatsen økt ved at det nå ble en ekstra etasje i den nye butikken. Danmarks første Nike Fotball-butikk var blitt en virkelighet. Utvidelsen ga oss en mulighet til å forbedre fotballopplevelsen nå som vi også kunne tilby et stort utvalg fotballsko. Dette ble starten på drømmen om å bli best i Europa.

Online eventyret starter

I 2002 var det på tide å selge Unisports fotballprodukter på internett, og den første nettsiden Unisport.dk ble etablert. Etter en litt treg start på nettbutikken økte e-handelen kraftig etter EM i 2004 og Unisport økte antallet online-kunder sakte, men sikkert.

Utover 2000-tallet hadde e-handelen en utrolig økning, dermed fikk de som jobbet i nettbutikken nye kontorlokaler i Vesterbrogade 15 og 17. Fotballbutikken fikk også en ny adresse rett ovenfor inngangen til Tivoli.

Økning i antall medarbeidere og en ny posisjon i markedet var et faktum. Innovasjon var viktig for utviklingen og det var på denne tiden at velkjente Unisport WebTV ble startet. Nå kunne man daglig se anmeldelser av fotballsko, intervjuer med fotballspillere og ulike produktvideoer. Et annet viktig tillegg på nettsiden var at det daglig ble skrevet om nye fotballprodukter som ankom butikken. Alt ble laget for å hjelpe kundene våre med å velge riktig fotballutstyr og for å gi en best mulig fotballopplevelse i nettbutikken.

Unisport Team Sport

Etter tre år med videreutvikling av nettsiden vår, så ble det klart for en ny utvidelse – Unisport Team Sport. En ny avdeling som spesialiserte seg mot fotballag eller bedrifter som så etter lagsett og treningsutstyr. Et showrom ble opprettet og Unisport Team Sport lanserte en ny katalog.

I 2018 ble nye Unisport Klubbservice lansert på Unisportstore.no, som nå gjør det mulig å bestille lagsett i nettbutikken selv. I tillegg til et stort utvalg draktsett fra de største merkene, kan man også bli sponset av Unisport for ekstra rabatt på bestillingen.

Fra Valby til Sydhavnen

Mens Eliteserien hadde vinterpause i starten av 2010, var det på tiden å ta farvel til både lager og kontor på Vesterbro. Denne gangen flyttet vi til en helt ny hjemmebane på Gammel Køge Landevej i Valby, like utenfor København sentrum.

Stor vekst i Danmark samt etableringer av nettbutikk i Norge, Sverige, Finland og Nederland gjorde at Valby ble hjemmebanen vår i kun tre år. Vinteren 2013 kunne vi innvie vårt nye og flotte lokale i Bådehavnsgade 38 i Københavns Sydhavn, hvor vår administrasjon fremdeles er lokalisert. På høsten 2018 flyttet lageret vårt til et nytt og større lokale i Albertslund, slik at det er plass til ytterligere vekst.

Unisport Flagship Stores

I slutten av 2015, like før jul, åpnet vi dørene til vår helt nye Flagship Store i hjertet av København. Målet var å skape en helt unik fotballopplevelse for kundene besøkte den nye butikken. Med interaktive områder, et eget fotballmuseum og boot room med mulighet for å teste nye fotballsko, har vi kombinert det beste fra nettbutikken med en fysisk butikk, noe vi i Unisport er veldig stolt av.

Under VM i 2018 ble det virkelig fart i salget i Frankrike, og da vi fant en perfekt lokasjon i Paris i starten av 2019, så bestemte vi oss for at dette skulle være adressen for vår andre flag ship store. Vi åpnet dørene til Unisport Paris i Rue Berger i Les Halles området i starten av mai - rett før VM for kvinner.

Samtidig som vi åpnet dørene til Paris butikken, så lanserte vi også en ny visuell identitet i form av en ny og moderne logo. Du kan lese mer om utviklingen til Unisport logoen her.

Prisvinnende e-handel

Vi har mottatt brukerprisen tre ganger – i 2011, 2012 og 2017. Vi vant prisen Social Commerce i 2012, som er en stor anerkjennelse for arbeidet vårt med å kombinere e-handel med sosiale medier.

I 2013 ble det både B2C-prisen og E-handelsprisen Gull som Danmarks beste nettbutikk. På bakgrunn av sistnevnte skulle vi forsvare Danmarks ære på den store internasjonale scenen. I kamp med de største nettbutikkene i Europa fikk vi bronse og ble dermed kåret til Europas tredje beste nettbutikk.

Året etter, i 2014, var det igjen tid på scenen. Denne gangen ble Cross Border-prisen vunnet, en seier som ble gjentatt I 2016. Samme år ble Unisport kåret til beste nettbutikk i Sverige og kom topp 3 av nettbutikker i Norge. Dette var for oss et bevis på at vårt konsept er bæredyktig i andre land enn Danmark. Hver pris er en anerkjennelse til alle medarbeiderne som jobber hver dag for å gjøre fotballopplevelsen best mulig for kunder fra flere ulike land.

Fra 1995 til "Verdens Beste Fotballbutikk"

Det startet med fotballdrakter i en liten butikk i 1995, men i dag finner du fotballdrakter fra hele verden, et stort utvalg fotballsko og annet fotballutstyr hos Unisport. Vi er nå mer enn 100 medarbeidere og vår YouTube-kanal med mer enn 250 millioner visninger. Hver dag publiserer vi nyheter på nettsiden, i tillegg til innhold på Instagram, Snapchat og Facebook, som nå totalt har over 3 millioner følgere.

Vi er i konstant utvikling og strekker oss hele tiden etter å bli bedre. Vi jobber daglig mot vårt mål om å bli "Verdens Beste Fotballbutikk". En ting er helt klart: Alt vi gjør er for å gi deg den beste opplevelsen, før, under og etter ditt besøk hos oss. Vi ønsker å inspirere alle i verden med vår lidenskap for fotball.

Dette er #unisportlife